-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12744 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آيا مي شود به طور لخت و عريان وضو گرفت و نماز خواند؟

براي درستي و صحت وضو حدود سيزده شرط بر شمرده اند از جمله : پاك بودن آب وضو، داشتن نيت، نبودن مانع از رسيدن آب در اعضاي وضو، غصبي نبودن آب وضو، نجس يا مضاف نبودن آب وضو ... اما داشتن پوشش حتي پوشيده بودن عورت جزء شرايط وضو نيست، بنابراين مي توان بدون پوشش يا كاملاً برهنه هم وضو گرفت(البته اگر پوشاندن عضوي از بدن در مقابل نامحرم واجب باشد و بدون پوشاندن آن وضو گرفته شود و يا اگر خانمي در حضور نامحرم وضو بگيرد، اين وضو صحيح است اما وضو گيرنده گناه كرده است.)(1)

اما در نماز خواندن مرد بايد عورتين خود رابپوشاند حتي اگر كسي او را نبيند و بهتر آنست كه از ناف تا زانو را هم بپوشاند(مسأله 796) و زن بايد تمام بدن حتي سر و موي خود را بپوشاند و احتياط مستحب آن است كه كف پاها را هم بپوشاند ولي پوشاندن صورت به مقداري كه در وضو شسته شود و دستها تا مچ و روي پاها تا مچ پا لازم نيست. اما براي آنكه يقين كند مقدار واجب را پوشانده است بايد مقداري از اطراف صورت و قدري پايين تر از مچ ها را هم بپوشاند.(مسأهل797) (2)

به اين صورت اگر بتوانيم درهر حال پوشش متعارف را رعايت كنيم خداپسندانه تر مي باشد حتي هنگام وضو، زيرا از نظر خداوند برهنه شدن بدون ضرورت كاري خلاف شأن مؤمن مي باشد و انسان هر چه با ايمان تر باشد با حياتر مي شود.





منابع و مآخذ :

1. توضيح المسائل آيت ا...سيستاني، چاپ دهم، سال 1417 هـ .ق، از صفحة 57 تا 64(شرايط وضو)

2. همان، ص176













مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.